۲۸.۲.۸۴

مصاحبه با آقای اشکوری و عمل‌کرد سایت پیک‌نت

در شماره ۱۸ شرقیان، گفتگویی انجام داده‌ایم با جناب آقای حسن یوسفی اشکوری. این مصاحبه در دو قسمت تهیه شده که قسمت نخستین آن در شماره ۱۸ منتشر شده است. مصاحبه را مریم و پویا انجام داده‌اند و زحمت عکس‌ها را هم امین کشیده است و احتمالن قسمت دوم مصاحبه را هم در شماره ١٩ منتشر خواهیم کرد.

چند تا از دوستان امروز تماس گرفتند و گفتند که گویا چند سایت تا الان متن مصاحبه با آقای اشکوری را کار کرده‌اند (+ + + + + +). اکثر سایت‌ها با ذکر منبع اقدام به بازنشر کرده بودند و فقط تنها موردی که به نظرم بد نیست راجع به آن صحبت کنم، پیک‌نت است. پیک‌نت متن مصاحبه را در صفحه اول سایت قرار داده و در متن مصاحبه چند جمله را دچار تغییرات کوچک کرده و قسمت‌هایی از گفت‌وگو را هم به سلیقه خودش با رنگ دیگری به اصطلاح هایلایت کرده است.

در همین راستا ذکر چند نکته، ضروری است.

- به نظر می‌رسد که طبق یک قاعده عرفی بازنشر یک مصاحبه اختصاصی از یک مجله اینترنتی با ذکر منبع به همراه لینک مستقیم موضوعیت دارد و ذکر نام به تنهایی کافی نیست مگر این‌که شما قصد تحریف در مصاحبه را داشته باشید.

- این گفت‌وگو، اولین گفتگوی آقای اشکوری پس از خلع لباس نبوده و قبل از این هم آقای اشکوری گفت‌وگوهایی داشته‌اند. به عنوان نمونه می‌توان به گفت‌و‌گوی ایشان با رادیو پژواک اشاره کرد که در سایت گویا آمده است.

- تیتر مطلب بازنشر شده در پیک‌نت و پاراگرافی که به عنوان چکیده مصاحبه آمده است کاملا من‌در‎‌آوردی هستند. تیتر "در سراپرده روحانیت چه می‌گذشته و چه می‌گذرد" اصلن نه منظور مصاحبه کننده بوده و نه منظور مصاحبه شونده و در متن مصاحبه هم دراین‌باره صحبت نشده است. چه که نه قصد ما و نه قصد آقای اشکوری بر افشاگری درباره سراپرده !!! (چه لغت خفنی) روحانیت نبوده و نیست. در مورد متن چکیده مثلا هیچ کجای گفت‌وگو آقای اشکوری نگفته‌اند که آقای واعظ طبسی شهرتی نداشته است. بلکه ایشان تنها گفته‌اند که چون آقای واعظ اهل نوشتن و سخن‌رانی نبوده، آقای اشکوری در اواخر عمر رژیم گذشته نام ایشان را شنیده‌اند. یا مثلا هیچ کجای متن مصاحبه آقای اشکوری جمله "خوب شد این لباس را از من گرفتند" را بر زبان نیاورده است.

و البته هم باید ابراز تاسف کنم از عمل‌کرد سایت‌هایی مثل این سایت که متن مصاحبه را بدون مراجعه به منبع اصلی آن صرفا از سایت دیگری مثل پیک‌نت کپی می‌کنند و در بازنشر این عمل غیرحرفه‌ای سهیم می‌شوند.

مثل این‌که افرادی با دیدگاه‌هایی صد فرسخ دورتر از فکر ما در حالی که روی کاناپه‌های خود در یکی از شهرهای احتمالن اروپایی لمیده‌اند سعی دارند از یک مصاحبه پی منظوری بگردند و آن را خوراک هدف خود کنند و چون به ان هدف نرسیده‌اند دست به کار شده و کمی مصاحبه را به سلیقه خودشان ویرایش می‌کنند و البته هزینه‌هایی را بر دوش ما که با هزار زحمت سعی می‌کنیم روی لبه خط قرمزها حرکت کنیم تحمیل می‌کنند.

پ.ن ۱ : در  بالای متن مصاحبه، شرقیان را یک سایت تازه‌بنیاد نامیده‌اند که کاش کپی‌پیست کننده محترم سایت پیک‌نت که این همه زحمت روی ویرایش مصاحبه !! هم گذاشته‌اند سری هم به آرشیو ما می‌زد و می‌دید که وبلاگ گروهی و نشریه از سال ۸۱ مشغول به کار شده است و این همه آدم در آن زحمت کشیده‌اند. اینکه ایشان سایت ما را ندیده دلیل بر عدم وجود آن نمی‌شود.

پ.ن ۲ : دوست ندارم راجع به مسائل مجله این‌جا بنویسم. اما گاهی ناچارم.