۲۹.۹.۸۳

مسئله کارتن‌خواب‌ها

روز جمعه جلسه‌ای بود با حضور تعدادی از بلاگرها ( رضا، مریم، جلال، گلناز، پویان، فرناز و جاوید) پیرامون کمک به کارتن خواب‌های تهران که این چند وقته آمار مرگ و میرشان به دلیل سرد شدن هوا بدجوری بالا گرفته است.

پاییز امسال هوا بسیار سرد شد و گویا این سرما در زمستان هم ادامه خواهد داشت. گرچه گلناز معتقد است اگر قرار باشد کاری انجام شود نباید مقطعی و زودگذر باشد که مثلا افق نگاه ما در حد همین زمستان باقی بماند. علی آنلاین (هزار حرف نگفته) اولین کسی بود که به این قضیه واکنش نشان داد. و البته راهکارهایی که از دست ما به عنوان یک جمع جوان ساخته است در جلسه روز جمعه به بحث گذاشته شد.

اول- تبلیغ اینترنتی برای جمع‌آوری کمک و اعلام یک شماره حساب به تمام بلاگرها و وب‌گردها و حتی برگزاری یک قرار وبلاگی برای جمع‌آوری پول.
دوم- مراجعه به سازمان‌های دولتی که در این زمینه به نوعی مسئولند و جلب نظر آن‌ها برای کمک به کارتن خواب‌ها. از شهرداری تهران، بهزیستی و وزارت رفاه  تا وزارت کشور و کمیته امداد امام خمینی.
سوم- برگزاری یک شبکه موقت از سازمان‌های غیردولتی که در امور زنان و کودکان و آسیب‌های اجتماعی فعالند.
چهارم- کشاندن بحث به حوزه‌ی دانشگاه و به وجود آوردن یک عزم دانشجویی و در پی آن عزم اجتماعی برای کمک به کارتن‌خواب‌ها.
پنجم- ارائه طرح اسکان خیابان خواب‌ها در مساجد (از طرف زیتون و مهشید و تریبون فمنیستی)

متاسفانه دیروز در اخبار شنیدم که این بحث هم به محل یک مجادله سیاسی بدل شده است. وزیر کشور اعلام کرده که هفت هزار کارتن‌خواب در تهران وجود دارد و وزارت رفاه گفته که فقط نزدیک به ۵۰۰ نفر خیابان‌خواب داریم که به زودی مشکل اسکان آن‌ها حل می‌شود. خوب البته اگر گفته‌ی وزیر رفاه را بپذیریم، دغدغه‌های ما بی‌مورد است.

البته حرکت‌های سمبلیک مناسبی هم تاکنون از سوی بسیج دانشجویی در همین راستا انجام شده است اما این حرکت‌ها کاملا مقطعی و گذرا بوده به نحوی که مثلا شام یک شب کسانی که در خیابان خوابیده‌اند تامین می‌شود و دیگر هیچ.

برای سومین شب جمعی از دانشجویان تهرانی در مقابل سازمان‌های مسئول اجتماع کرده‌اند و شب را به صبح رسانده‌اند که شاید این مهم‌ترین حرکتی باشد که در این مدت در‌این‌باره انجام شده است.

در همین راستا و به همین وسیله از همه دوستانی که در مورد این بحران اجتماعی نگران هستند و دغدغه‌ای هرچند کوچک دارند تقاضا می‌کنم اگر راه‌کار تازه و جدیدی به ذهن‌شان خطور می‌کند، به این جمع کوچک بپیوندند تا بل‌که لااقل با مجاب کردن آنان که مسئولند و به خواب خرگوشی فرورفته‌اند کمکی به خیابان‌خواب‌ها کرده باشیم. به قول علی حتی اگر کمکی از دست‌تان ساخته نیست این گروه کوچک را در اطلاع‌رسانی کمک کنید.

لینک‌های مرتبط