۲۴.۴.۹۵

آمارهایی در اقتصاد جهان

از طریق یک دوست قدیمی یک کتاب الکترونیکی به دستم رسید با عنوان Global Economic History نوشته RobertC.Allen  که متن کامل آن از این‌جا قابل دانلود است. من اهل علم اقتصاد نیستم و دانشی هم در این زمینه ندارم. اما به نظرم مطالعه سرفصل‌ها و مشاهده نمودارهای این کتاب و وب‌سایتی که در پایین معرفی کرده‌ام، غیر از کاربرد اقتصادی، یک نگاه تاریخی و جامعه‌شناسانه را هم با خود دارد.


کتاب همان‌طور که از عنوانش پیداست، حاوی آمار و ارقام قابل توجهی است از اقتصاد در جهان با یک نگاه تاریخی. مثلن در بخشی به Distribution of world manufacturing یا سهم کشورها در تولید صنعتی در دنیا در یک بازه‌ی ٢٥٠ ساله پرداخته است. 

وقتی به نمودار نگاه می‌کنیم، سهم چین در تولید صنعتی جهان بر خلاف تصور از سال ١٧٥٠ تا ١٩٠٠ به طور محسوسی کاهش پیدا کرده و از ١٩٠٠ تا ٢٠٠٦ هم رشد بسیار کمی داشته و در مجموع سهم چین در تولید صنعتی در جهان زیاد نیست. مثلن در مقایسه با ایالات متحده آمریکا که از سال ١٨٥٠ تا ١٩٢٠ رشد بزرگی داشته و این سهم را تقریبا تاکنون حفظ کرده است. سهمی در حدود سه برابر چین. و روند حرکتی آمریکا بسیار شبیه اتحادیه اروپاست. آنها هم سهم بزرگی در تولید صنعتی جهان دارند. سهمی در اندازه آمریکا. رشد سهم کشورهای شرق آسیا و کاهش سهم هندوستان و انگلستان هم از نکات قابل توجه این نمودار است.

در نمودار دیگری با عنوان Subsistence ratio for labourers یا مقایسه وضعیت معاش کارگران، چند شهر در دنیا در یک زمان 500 ساله با هم به عنوان نمونه مقایسه شده‌اند.


حالا که این کتاب را معرفی کردم، بد نیست وب‌سایت WorldoMeters را هم معرفی کنم. این سایت آمار و ارقام زنده و لحظه‌ای از حوزه‌های مختلف در جهان ارائه می‌کند که بخش عمده‌ی این آمار اقتصادی هستند.