۳.۵.۹۵

پرواز بر فراز ایفل

چند روز پیش برادرم یک فیلم کوتاه سیاه‌سفید برایم فرستاد از فرنز ریشلت. یک خیاط-مخترع اطریشی که کت چترنجاتی ساخته بود و برای امتحان آن از بالای برج ایفل به پایین پرید. توصیه می‌کنم قبل از خواندن ادامه این مطلب، این فیلم را از این‌جا  یا این‌جا ببینید.




البته در صفحه ویکی‌پدیای فارسی، توضیحات کمی درباره او داده شده اما در صفحه ویکی‌پدیای انگلیسی با نام Franz Reichelt، توضیحات مفصلی وجود دارد.

او این کُت را یک‌بار با عروسک و از طبقه پنجم ساختمان محل زندگی‌اش امتحان کرد و فرود، موفقیت‌آمیز بود. سپس بارها از رئیس پلیس درخواست مجوز پرش از برج ایفل را کرد و سرانجام با درخواست او در سال ١٩١٢ موافقت شد. اما در فرود از ایفل چتر باز نشد و ریشلت کشته شد. قبل از پرش بسیاری از تماشاگران و دوستانش سعی کردند او را منصرف کنند که ریشلت ٣٣ ساله قبول نکرد و پس از سقوط با زمین یخ‌زده‌ی زیر برج برخورد کرد و در همان لحظه جان سپرد.

من این فیلم را به چند نفر نشان دادم. یکی گفت چرا یک ساختمان کوتاه را انتخاب نکرده بود و دیگری گفت چرا یک تشک نجات برای اطمینان آن پایین پهن نشده بود و یک نفر دیگر حتی او را به حماقت متهم کرد که بعدا حرفش را پس گرفت.

اما به نظرم کار فرنز ریشلت قابل احترام بود. یک باور در او وجود داشت که این کُت درست کار می‌کند که نکرد. او فقط و فقط جان خودش را برای این باور داد و البته به نظرم برای هرچیزی که اختراع شده است، باید اختراع‌های بسیاری شکست خورده باشند که همه آن‌ها در نتیجه نهایی صاحب سهم هستند. ریشلت هم در محقق شدن رویای پرواز سهم دارد.

پی‌نوشت : فهرستی از مخترعینی که با اختراع خودشان کشته شدند.
پی‌نوشت ٢ : نمونه‌ی دقیق ایرانی فرنز ریشلت، اسماعیل جوهری بوده که با دو بال چوبی از بام مسجدی در نیشابور پریده و کشته شده است.